Elektrische auto’s winnen aan populariteit. Wie zijn elektrische auto oplaadt via het normale stopcontact is ervan op de hoogte dat dit vrij traag gaat. Zo’n laadpaal of ‘wallbox’ aan uw woning is dus geen overbodige luxe. Maar hoeveel kost zo’n installatie nu precies? HLN Drive onderzocht dit.
Een elektrische auto kan je thuis via het stopcontact opladen, een laadpaal op ‘wallbox’ brengt echter een pak minder risico met zich mee. Zo beschikt een laadpaal over een eigen zekering, wat het risico op kortsluiting drastisch afneemt. Ook zal het opladen van de elektrische auto een pak sneller verlopen. Afhankelijk van de technische specificaties van de elektrische auto en van de aard van de thuisinstallatie, gaat het opladen via een thuislaadpaal tot tien keer sneller!
Wat kost zo’n laadpaal?
Bovenstaande brengt ons bij de vraag wat zo’n laadpaal of ‘wallbox’ nu juist kost. Met de installatie inbegrepen kom je meestal uit op een prijs tussen de 1.000 en de 2.000 euro. De prijs hangt in overgrote mate af van de afstand tussen de laadpaal en de zekeringskast. Hoe verder ze van mekaar verwijderd zijn, hoe duurder. De verplichte keuring komt op 100 euro.
Het prijsverschil van de verschillende installaties zit hem meestal in twee zaken. Enerzijds het vermogen van de paal, dit wil zeggen hoe snel je wagen oplaadt. Ook hangt dit af van de sterkte van de batterij die in de wagen zit en de capaciteit van je elektriciteitsnet. Zo’n laadpaal is dus duur, als de wagen er geen rendement uit haalt. Laat je daarom dus altijd bijstaan door een expert.
Daarnaast is er ook een verschil qua technologie. Sommige laadpalen houden het verbruik bij (handig voor wie het opladen vergoed krijgt door de werkgever). Ze houden statistieken bij of zijn in staat om ‘in de andere richting’ te werken. Dit houdt concreet in dat de batterij tijdens piekmomenten niet zal opladen (door een zwaardere belasting van het net). De wagen zal pas verder opladen als de energie goedkoper is, zoals ’s nachts. Zo bespaar je op de energierekening.
Wat kost het laten van een elektrische auto?
Op de gerenommeerde website EGear vinden we een rekenvoorbeeld: wie met een gemiddelde elektrische auto 15.000 km per jaar rijdt, zorgt voor een elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh, inclusief laadverlies. Dit kost in België naar schatting € 578 tot € 695 per jaar, boven op het normale verbruik. Dit komt neer op een elektriciteitskost van € 3,8 tot € 4,6 per 100 km.
Deze kosten liggen ver onder de brandstofkost van de normale diesel- en benzinewagens. Vanzelfsprekend is het voordeel het hoogst als het opladen binnen de daluren plaatsvindt of via de eventuele zonnepanelen.
Tips om het maximale uit je batterij te halen
De chemische samenstelling van een lithiumbatterij blijft langer in topstaat wanneer de lading zich binnen 20 en 80% bevindt. De batterij is dus minder efficiënt als deze leeg of helemaal opgeladen is. Bij sommige modellen kan een plafond worden gecodeerd op het laadniveau van de batterij. In dit geval is het mogelijk om op te laden tot 80%, wat dus het meest gezonde is voor de batterij. Voor dagelijks gebruik is 80% ideaal. Voor verre rijden wordt aangeraden deze limiet terug op 100% te zetten.
Het gebruik tot het laatste procent van de elektrische energie van de batterij is niet optimaal, maar niet verboden. Als je 0% bereikt is het cruciaal om deze zo snel mogelijk weer op te laden. Natuurlijk is het bijna onmogelijk om de batterij van een elektrische auto volledig te ontladen, maar het kan. Om de accu te beschermen en de levensduur te verlengen is er namelijk een buffercapaciteit ingebouwd in de accu. Afhankelijk van het type van de batterij kan het ‘grijze gebied’ variëren tussen 5 en 30% van de totale capaciteit. En wat voor 0% geldt, geldt net zo goed voor 100%: Je kan de wagen systematisch opladen tot 100%, zolang hij maar niet te lang volledig opgeladen blijft.